
Στον Ιερό Ναό Αγίας Παρασκευής στην Ιερά Πόλη του Μεσολογγίου τελέσθηκε ο τελευταίος Κατανυκτικός Εσπερινός της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής το απόγευμα της Κυριακής Ε’ Νηστειών, 6 Απριλίου 2025, χοροστατούντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Αιτωλίας και Ακαρνανίας κ. Δαμασκηνού.
Τον θείο λόγο κήρυξε ο Πανοσιολογιώτατος Αρχιμανδρίτης Εφραίμ Παναούσης, Καθηγούμενος της Ιεράς Μονής Παναγίας Χρυσοπηγής Αττικής, ο οποίος ανέπτυξε το θέμα: «Μικρές εμπειρίες από μεγάλους Αγίους».
Αμέσως μετά ο Σεβασμιώτατος χοροστάτησε στην Ακολουθία του Κατανυκτικού Εσπερινού στο Αγρίνιο, στον Ιερό Ναό Αγίου Γεωργίου, με την συμμετοχή των Κληρικών της πόλεως και της ευρύτερης περιοχής του Αγρινίου και πλήθους πιστών.
Ο Σεβασμιώτατος συνέχισε και ολοκλήρωσε την ανάπτυξη του θέματος: «Πορεία στην Μεγάλη Τεσσαρακοστή με οδοδείκτη το Γεροντικό».
«Αν επιχειρούσαμε να συνοψίσουμε το συναξάρι της Αγίας Μαρίας της Αιγυπτίας, θα αρκούσαν προς τούτο τρείς μόνο λέξεις: μετάνοια, άσκηση, συνάντηση με τον Αναστημένο Χριστό. Και είναι εντυπωσιακό, το ότι οι ίδιες αυτές τρεις λέξεις με το βαθύ τους περιεχόμενο σκιαγραφούν σε όλη του την έκταση το πνευματικό μας ταξίδι την Μεγάλη Τεσσαρακοστή προς το Πάσχα» ανέφερε κατά την έναρξη της ομιλίας του και συνέχισε, λέγοντας: «Σ’ αυτές τις τρείς βάσεις θα οικοδομηθούν απόψε οι σκέψεις μας, καθώς ολοκληρώνεται ο κύκλος των Κατανυκτικών Εσπερινών. Έχοντας μάλιστα αναφερθεί στις προηγούμενες συνάξεις στο θέμα της μετανοίας και της άσκησης, θα εστιάσουμε περισσότερο απόψε στη συνάντηση του ανθρώπου με τον Θεό».
Τόνισε, ότι η Αγία Μαρία η Αιγυπτία υπήρξε το μεγαλύτερο υπόδειγμα μετανοίας, πηγή ελπίδας για όσους στενάζουμε από το βάρος της αμαρτίας, ενθάρρυνση προς όσους έχουμε μέχρι στιγμής αμελήσει την σωτηρία μας, υπενθύμιση του στόχου μας στην πορεία του βίου μας.
Είναι πραγματικά συγκλονιστικό, ότι ούτε ἡ αμαρτωλότητά της, ούτε και η μακροχρόνια πώρωση με το πάθος της μπόρεσαν να αναχαιτίσουν την δύναμη της αγαθής της προαιρέσεως. Στην τραχύτητα της ερήμου μετάλλαξε με την μετάνοιά της το πυρ της ακατάσχετης σαρκικής επιθυμίας σε φλόγα θείας αγάπης. Γράφει ο ἱερός Χρυσόστομος: «Τό νά πέσει κανείς εἶναι ἀνθρώπινο, τό νά ἐμμένει ὅμως στήν πτώση εἶναι σατανικό. Ἄς εὐδοκήσει ὁ καλός Θεός ἡ τελευταία πτώση μας νά εἶναι στά πόδια του Κυρίου μας!».
Το δεύτερο σημείο από τον βίο της Αγίας Μαρίας που ανέπτυξε αφορούσε την άσκησή της, υπογραμμίζοντας, όμως, ότι η άσκηση δεν είναι αυτοσκοπός αν η Χάρη του Θεού δεν επιτελεί τη μυστική ενέργεια του Αγίου Πνεύματος στην καρδιά του ανθρώπου.
Διαβάζουμε στο βίο της Αγίας: «Η Αγία Μαρία η Αιγυπτία κατευθύνθηκε στην έρημο πέραν του Ιορδάνου, εκεί όπου κάθε πράσινο φύλλο στεγνώνει, μαραίνεται, χάνεται, εκεί όπου κάθε ζωή σβήνει, για να μείνει μόνος ο άνθρωπος. Μόνος, «ενώπιος ενωπίω». Μόνος στην υπεράνθρωπη επιχείρηση της σωτηρίας της ψυχής του. Εκεί μένει η Μαρία, έχoντας μαζί της μόνo τα ρoύχα πoυ φoρoύσε και τρία ψωμιά. Έτρωγε μονάχα τα χόρτα της ερήμoυ και ξεδιψoύσε με τo νερό τoυ Ιoρδάνη. Για στρώμα της είχε την άμμo, πoυ ήταν καυτή τo πρωί, και παγωμένη τη νύχτα. Για φίλoυς της και συντρoφιά είχε τα άγρια θηρία. Και μόνo για μία φoρά στη ζωή της, μετά από 47 χρόνια, συνάντησε κατ’ oικoνoμίαν Θεoύ άνθρωπo, τoν Αββά Zωσιμά από τη Μoνή τoυ Τιμίoυ Σταυρoύ. Στον ίσκιο του κέδρου, εκεί στου Ιορδάνη την ακροποταμιά, καθισμένος ο αββάς Ζωσιμάς ακούει την ιστορία της. Σαν μια ανθρώπινη σκιά φαίνεται η γερόντισσα, και μοναχά τα μάτια της, όπου μέσα παίζει αμυδρή της ζωής η φλόγα, δείχνουν πως το πλάσμα αυτό που έχει μείνει μόνο κόκκαλα, υπάρχει ακόμα στον κόσμο».
Συνεχίζοντας την ομιλία του ο Μητροπολίτης Αιτωλίας και Ακαρνανίας τόνισε, ότι το τέλος της ασκητικής πορείας της Οσίας Μαρίας της Αιγυπτίας υπήρξε η συνάντηση και η ένωση με τον Αναστημένο Χριστό. Αυτός είναι και ο προορισμός όλων μας στο ταξίδι της Μεγάλης Τεσσαρακοστής ανέφερε και ανέλυσε τέσσερις τρόπους, μέσω των οποίων ο άνθρωπος μπορεί να ενωθεί με τον Θεό.
Ο πρώτος τρόπος είναι η τήρηση των εντολών του Θεού. Ο δεύτερος τρόπος που μπορεί να ενωθεί ο άνθρωπος με τον Θεό είναι μέσα από το πρόσωπο του πλησίον. Ο τρίτος τρόπος είναι μέσα από την προσευχή και ο τέταρτος τρόπος είναι μέσα από το Μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας.
Ολοκληρώνοντας την ομιλία του ο Σεβασμιώτατος ανέφερε: «Συνάντηση με τον Αναστημένο Χριστό. Ιδού το τέλος του δρόμου που περπάτησαν οι άγιοι, όπως και η οσία Μαρία που σήμερα εορτάζουμε. Ιδού και ο δικός μας στόχος στην πορεία της Μεγάλης Τεσσαρακοστής: Η βίωση της αναστάσιμης χαράς, η συμμετοχή μας στη δόξα της βασιλείας Του».
Η ακολουθία του Κατανυκτικού Εσπερινού της Ε’ Κυριακής των Νηστειών τελέσθηκε επίσης:
Στην Αμφιλοχία, στον Ιερό Ναό Αγίου Αθανασίου, με ομιλητή τον Πανοσιολογιώτατο Αρχιμανδρίτη Σιλουανό Ψιλιά, Ιεροκήρυκα της Ιεράς Μητροπόλεώς μας και θέμα: «Μαρία, υπόδειγμα μετανοίας».
Στον Αστακό, στον Ιερό Ναό Αγίου Ανδρέου, με ομιλητή τον Πανοσιολογιώτατο Αρχιμανδρίτη Νικηφόρο Ζήση, Ιεροκήρυκα της Ιεράς Μητροπόλεώς μας και θέμα: «Ιδού αναβαίνομεν εις Ιεροσόλυμα».
Στην Βόνιτσα, στον Ιερό Ναό Αγίου Σπυρίδωνος, με ομιλητή τον Πανοσιολογιώτατο Αρχιμανδρίτη Μιχαήλ Βραχά, Προϊστάμενο του Ιερού Ναού Αγίου Αθανάσιου Καραϊσκάκη και θέμα: «Κράτα το νου σου στον Άδη. Το ιερό Τριώδιο ως καθρέπτης αυτογνωσίας».
Στο Θέρμο, στον Ιερό Ναό Κοιμήσεως της Θεοτόκου, με ομιλητή τον Πανοσιολογιώτατο Αρχιμανδρίτη Ιωσήφ Ζωγράφο και θέμα: «Η Οσία Μαρία η Αιγυπτία, πρότυπο μετανοίας».
Μπορείτε να δείτε φωτογραφίες στον ακόλουθο σύνδεσμο https://photos.app.goo.gl/RPwcWaCfPktQmvjW6